- In de Chileense Atacama-woestijn hopen zich stapels aan nooit gebruikte kleding op.
- Er eindigt elk jaar zo’n 39.000 ton aan onverkochte kleding in Chili.
- De kledinghopen bedekken inmiddels grote stroken land en woestijnduinen.
In een Chileense woestijn hopen zich stapels aan nooit gedragen kleding op. Volgens persbureau AFP gaat het om onverkochte ‘fast fashion’ uit China en Bangladesh.
Kleding die niet verkocht wordt in de VS, Europa en Azië wordt naar Chili verscheept om over andere Latijns-Amerikaanse landen verspreid te worden voor de verkoop. Persbureau AFP ontdekte dat van de 59.000 ton aan kleren die jaarlijks aankomt in de haven van Iquique 39.000 ton terechtkomt op stortplaatsen in de woestijn.
Voormalig havenmedewerker Alex Carreno zegt tegen AFP dat er kleding “uit de hele wereld” aankomt in Iquique. Volgens Carreno kunnen de meeste kleren niet elders in Latijns-Amerika worden verkocht en worden ze weggegooid.
De kleding komt terecht op vuilnishopen in de Atacama-woestijn in Alto Hospicio, die nu een hele strook land bedekken.
"Het probleem is dat de kleding niet biologisch afbreekbaar is en chemische producten bevat, waardoor gemeentelijke stortplaatsen het niet accepteren", zegt oprichter Franklin Zepeda van EcoFibra, een bedrijf dat isolatiepanelen maakt van afgedankte kleding.
Het bedrijf van Zepeda gebruikt sinds 2018 textielafval voor het maken van isolatiemateriaal. Hij zegt tegen AFP "niet het probleem te willen zijn, maar de oplossing".
Fast fashion is goed betaalbaar, maar extreem schadelijk voor het milieu. Zo is de kledingindustrie verantwoordelijk voor maar liefst 8 tot 10 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot, blijkt uit gegevens van de VN. Ook bleek in 2018 dat de sector meer energie gebruikt dan de luchtvaart en scheepvaart samen. Onderzoekers schatten dat de elke seconde een vrachtwagen vol kleding wordt verbrand en naar de vuilstort gaat.
En het tempo waarin mensen kleding kopen gaat niet omlaag. Volgens statistieken van de Britse milieudenktank Ellen McArthur Foundation is de kledingproductie tussen 2004 en 2019 verdubbeld. Ook McKinsey heeft becijferd dat de gemiddelde consument in 2014 zo'n 60 procent meer kleren kocht dan in 2000.